Individuální a společenský aspekt
Je vhodné si uvědomit, že v našem
praktickém křesťanském životě se často mezi sebou setkávají dva aspekty: vztah
s Bohem a vztah s lidmi; jeden individuální, a druhý společenský. Nad tím vším
panuje ale Boží zákon, zákon toho, kdo nás do tohoto světa povolal. Zřejmě se
nebudu mýlit, když budu tvrdit, že v současnosti převažuje individuální, až
individualistický aspekt: to, co mi vyhovuje, co mi způsobuje (momentálně)
potěšení, uspokojení a radost, to má bezohledně přednost. Společenský aspekt,
na kterém Ježíši velmi záleží, tedy vztah s jinými lidmi, je často u nás ne na
druhém, ale až na třetím místě, a často se nepovažuje dnes v křesťanském životě
až za tak urgentní a důležitý. A právě v tomto bodě se často dopouštíme chyby.
Když se řídíme rozdělujícím principem buď - anebo, a my se tím, žel, převážně
ve shodě s protestantskou etikou ve své každodenní praxi, řídíme, tak když si
zvolíme individuální aspekt (já a Bůh), tak ten společenský (Bůh, já a bratr)
nám z naší možnosti se rozhodnout skoro vypadne, stane se nedůležitým, a když
se i plní, tak ne dobrovolně a s radostí. A to není ve shodě s evangeliem.
Kromě Boha na prvním místě máme milovat svého bližního jako sebe sama. To
znamená, že nemám milovat sebe sama víc ani míň než bližního, ale stejně. Tak
nás učí Ježíš, to od nás žádá Bůh... Nemohu milovat buď Boha, nebo bližního,
ale i Boha, i bližního. K tomu, abychom to dokázali realizovat, musíme změnit
svou optiku. Z rozdělujícího principu vyplývá, že když se rozhodnu pro jedno,
to druhé se mi z toho ztratí. Ale evangelijní skutečnost je úplně jiná: s
překvapením zjišťujeme, že obětování se pro druhé není popřením individuálního
štěstí, ale jeho naplněním. "Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele
položí svůj život" (Jan 15,13). Totiž bez lásky k bližnímu člověk nemůže být
šťastný, a to nejen v nebi, ale ani na zemi.
Monitor: roč. XVI., č. 14; 14. 7. 2019